CLIL pro 1. třídy
Good Start with English
Zpracovala:
Mgr. Kateřina Zídková
Výuka hudební výchovy a pracovních činností v angličtině - CLIL pro 1. a 2. tříd základní školy.
Koncept:
Autority EU usilují o multilingvální Evropu a podporují výuku jazyků v členských zemích. Veřejné zdroje uvádějí, že při srovnání efektivnosti výuky na základních školách v ČR a v některých jiných zemích Evropy, je naše školství na velmi dobré úrovni. Ve výuce jazyků jsou však stále rezervy, které vyplývají ze skutečností, že např. určitá generace rodičů i učitelů neměla možnost používat cizí jazyky k běžné komunikaci apod. Pro zkvalitnění výuky je tedy třeba změnit či upravit některé metody výuky, více žáky motivovat, nepřetěžovat. Děti by se s cizím jazykem měly setkávat již v mateřské škole, pak je třeba zabezpečit kvalitní kontinuitu s výukou na základních školách. Zajistit vyšší počet vyučovacích hodin, méně žáků ve třídě apod. Na podkladě nejmodernějších přístupů chceme podporovat a rozvíjet novou formu výuky angličtiny v 1. a 2. ročníku, která mnohé z těchto požadavků řeší.
Dětem nepřibývají žádné hodiny v rozvrhu.
S angličtinou se děti seznamují při hudebních, pracovních a tvořivých aktivitách v rámci jiných předmětů, například HV a PČ, v souhrnu 1 vyučovací hodinu týdně. Je zde využito principu CLIL – Content and Language Integrated Learning. Souhlasíme s názorem, který potvrzuje legislativa, že by se děti v prvním ročníku neměly učit déle než 20 vyučovacích hodin týdně. Odpolední výuka formou kroužků nemusí být také vždy efektivní.
Neubudou hodiny kmenovému učiteli. Děti se učí v půlené třídě.
Část hudební výchovy a pracovních činností probíhá v angličtině s půlenou třídou. Je tak zachován požadavek na vytvoření vhodného prostředí pro komunikativně vedenou výuku. S druhou polovinou třídy může učitel provádět činnosti, při kterých ocení poloviční počet žáků. Třídnímu učiteli zbude v týdnu odučit 50% HV a 50% PČ s celou třídou.
Cílem výuky je děti seznamovat s cizím jazykem,
motivovat je, využít jejich schopnosti učit se jazyk přirozeně, tak jak se učily mateřštinu. Děti se učí v komunikaci, v hravých, hudebních, rytmických, tanečních, dramatických, pracovních a výtvarných činnostech. Náhled na výuku jazyků v předškolním a mladším školním věku je blízký filozofii například Helen Doron a následně projektu Super Nature, podle kterého se učí angličtina v 1. a 2. třídách na mnohých školách. Výuka nepočítá s využitím učebnice. Učitel bude mít k dispozici originální praktické metodické materiály.
Pokud Vás projekt inspiroval, rádi se s vámi podělíme o získané zkušenosti, poskytneme Dodatek k ŠVP, poradíme v otázce financování, apod.